ERKI Moeshow'st õhkus nooruslikku küpsust

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Esimesest ERKI Moeshow’st on möödas juba tervelt 19 aastat ning kuigi 80ndate lõpust 90ndate keskpaigani show’d ei toimunud, võib öelda, et eile Volta tehases toimunud üritus hakkab jõudma küpsemasse ikka, jättes kohati vägagi soliidse mulje. Kuid selles võib näha ka ohumärke.

Kui ürituse peakorraldaja Piret Mägi toonitas, et ERKI Moeshow ei taha kindlasti olla traditsiooniline, vaid on pigem ekstravagantsem ja natuke protestivaimus tehtud, siis ehtekunstniku, fotograafi ja Eesti Kunstiakadeemia õppejõu Tanel Veenre hinnangul oli tänavune show veidi kammitsetum kui tavaliselt - eriti kui võrrelda möödunudaastase silent disco formaadis maa-aluses parklas toimunuga.

«Ei olnud äkilisi show-numbreid, õnneloosi ja isegi mitte baari. Ju on aeg, milles elame, väga asine,» arvas Veenre.

Üha asisemad on tema sõnul ka moeloojad. «See ei tähenda, nagu oleks domineerinud kommertslik lähenemine, kuid tunda oli ratsionaalset kalkulatsiooni kollektsioonide kui terviku osas ja oli palju korralikku stilistikat,» märkis ta, tuues näiteks Kristina Tatarinova, Marin Silla ja moestilistide 1. kursuse.

Veenret üllatas enim noorte nahakunstnike massiivne pealetung. «Nii palju originaalseid kingi, kummikuid ja saapaid ei ole ERKI lavalaudadel varem olnud. Kusjuures pea kõiki aksessuaaridisainereid ühendas väga hea koloriiditaju ja skulpturaalsed vormiotsingud. Oleks ju super, kui meil tekiks päris oma kingadisainerid, kellelt tellitaks samamoodi jalavarje, nagu kõrgmoodi nooblimatest moeateljeedest!»  

Nahakunstnike aktiivsust kiitis ka Kaubamaja loovjuht Kristina Herodes, kes tõi välja EKA nahakunsti 3. kursuse tudengite Karin Kallase ja Olga Jazepova kollektsiooni Nude Directions.

Kohalikke töid Lääne-Euroopa noorte loominguga võrreldes jäi aga Veenre kriitiliseks, tõdedes, et meil lähenetakse endiselt moele kui dekoreerimisele ning jõulist kontseptuaalset mõtet kohtab harva. 

«Ning minimalismi ja dekonstruktivismi on meil üsna kasinalt - selle asemel on ohtralt kihilisi ja uusbarokseid nägemusi. Ma igatseksin näha jõulisi ning isikupärasemaid mänge silueti ja vormiga, olulised uuendused moes on tavaliselt hakanud just sealt,» märkis ta.

Lisaks vingetele jalatsikollektsioonidele tõi Veenre välja kolm rõivakollektsiooni, mis talle enim silma jäid.

«Laivi Suurvälja käredate värvidega ja läikiva latekskangaga möllav kollektsioon oli üks väheseid, mis tegeles silueti murdmisega. Selles oli ilu, milles paras annus jubedust,» kommenteeris ta kollektsiooni nimega «11».

Katre Kooviti meestekollektsioon «Meie aja kangelane», mis paistis muu seas silma efektse näitlejatööga, võlus Veenre sõnul hea detailitunnetuse ja kergelt nihkes lõigetega. Sama kollektsiooni kiitis taas ka Kristina Herodes.

Kolmandana tõi Veenre välja EKA nahakunsti magistrantuuri 2. kursuse tudengi Artjom Babitski kollektsiooni «A mystery cup». «Artjom Babitski on tegelane väljaspoolt moodi - kuid sellised omamüüdi loojad on enamasti huvitavamad kui hambad ristis sündinud mood. Selles kollektsioonis kohtus 90ndate alguse Guns`n`Roses, industriaalmaastikud ja Tim Burtoni «Alice Imedemaal».»

Herodesele meeldis veel ka EKA moedisaini 3. kursuse tudengite kollektsioon nimega «Vaktsiin» ning noorte vormikatsetused moestilistika 1. kursuse tudengite kollektsioonis «Ideevorm: seelik». «Mulle meeldis ka see, mis Katrina Kaubi teeb - peaaegu sellest ajast peale, kui ta hakkas tegema umbes 5 aastat tagasi. Minu meelest ta mõistab moodi ja ma usun, et tal on päris palju moe alal teha,» lisas Herodes.

Kuid peale kohaliku disaini sai ERKI Moeshow’l näha ka kolme väliskkollektsiooni: Slovakkiast pärit Libor Komosny «Moravian Costume», Soomest pärit Marja Ulvineni «2,3,5,7,11» ning Prantsusmaalt pärit kaubamärgi Tata Christiane «Icon in cabin fever».

Peakorraldaja Piret Mägi sõnul on tavaliselt väliskülalised peamiselt lähiriikidest - Lätist, Leedust, Soomest -, seega oli Tata Christiane igas mõttes tõeline üllataja.

Väliskülalistega tegelenud korraldusmeeskonna liikme Hans-Henrik Vallmäe sõnul on sellise tasemega moelooming nagu Tata Christiane ERKI Moeshow’l üsnagi ebatavaline. Tata Christiane stiil on teistest eristuv, kangad on teistmoodi - tikitud, kootud ja põimitud, kõike korraga. Lisaks on erinevalt teistest ERKI Moeshow’l osalejatest, kes peamiselt alles õpivad, tegemist ennast täiesti sisse töötanud disaineriduoga. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles